لیست محصولات

سقف کاذب نورگیر (پاسیو و حیاط خلوت)

امروزه استفاده از سقف کاذب در بسیاری از خانه‌ها به امری رایج تبدیل شده است. سقف‌های کاذب محلی برای عبور تأسیسات هستند که دسترسی به آن‌ها نیز بسیار مهم است. این سقف‌ها محلی برای نورپردازی نیز به حساب می‌آیند که اهمیت آن‌ها را دو چندان می‌کند. همچنین، این سقف‌ها برای مقابله احتمالی با مشکلات رطوبتی که در سرویس‌های بهداشتی به وجود می‌آیند و غالباً پر هزینه هستند، ایجاد می‌شوند. سقف کاذب سرویس بهداشتی با توجه به متریال‌های خاص خود نه تنها از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند؛ بلکه مزایایی همچون زیباسازی، نورپردازی، سبک‌سازی و دسترسی آسان به تأسیسات را برای سرویس بهداشتی و حمام شما ایجاد می‌کند.

سقف کاذب می‌تواند با استفاده از متریال‌های مختلف، در فضاهای مختلف، به صورت دکوراتیو یا غیر دکوراتیو و در شکل‌های مختلف مورد اجرا شود. پوشش‌های طلقی (پلکسی گلاس ـ پلی کربنات) و پی وی سی رایج‌ترین متریال‌های برای سقف کاذب هستند که تقریباً در هر فضایی می‌توان از آن‌ها بهره برد.

سقف‌های کاذب معمولاً در حمام و سرویس بهداشتی اجرا می‌شوند. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که یک سقف یا حتی یک سایبان در تابستان می‌تواند حیاط خلوت کوچک یا پاسیو شما را تبدیل به فضایی مطبوع برای گذراندن بعد از ظهر، استراحت و صرف صبحانه و عصرانه کند. حداقل فایده پوشاندن حیاط خلوت و پاسیو در طبقه اول یا بام حفظ انرژی، کاهش گرد و غبار و کثیفی و ممانعت از ورود حشرات، پرندگان و خزندگان است. همچنین می‌توان این فضا را بعد از پوشاندن با سقف کاذب، به یک گلخانه زیبا تبدیل کرده و از تماشای آن لذت برد.

اجرای نورگیر (پاسیو ـ حیاط خلوت) ساختمان و تعبیه فضایی در ساختمان‌ها جهت تأمین نور برای اتاق‌هایی که در راستای شرق به غرب نیستند، بسیار مهم و یکی از موارد لازم جهت اخذ پایان کار ساختمان است. پوشش نورگیر ساختمان که به عنوان تأمین کننده نور ساختمان‌ها در روز کاربرد دارند، در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است. اما آیا می‌توان از هر متریالی برای سقف کاذب نورگیر ساختمان استفاده کرد؟

از آن جا که نورگیر به صورت مستقیم با فضای آزاد ارتباط دارد، از جمله قسمت‌های ساختمان می‌باشد که محل هدر رفتن انرژی گرمایی و سرمایی از داخل ساختمان به بیرون می‌باشد. از این رو، برای سقف کاذب این فضا باید از پوشش‌هایی استفاده کرد که ضمن جلوگیری از نفوذ برف و باران به دیوارها و پنجره‌های مشرف به نورگیر ساختمان و نیز حفظ نورگیر بودن ساختمان (عبور دادن نور خورشید) باعث جلوگیری از به هدر رفتن انرژی گرمایی و سرمایی نیز شوند.

پوشش‌های مناسب جهت اجرای سقف کاذب نورگیر

با توجه به این موارد از جمله پوشش‌هایی که می‌توان برای سقف کاذب نورگیر از آن‌ها استفاده کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1 ـ سقف کاذب پلی کربنات:

این نوع از سقف‌های کاذب نوعی از سقف کاذب طلقی هستند که در آن‌ها از پلی کربنات استفاده می‌گردد. پلی کربنات نوعی پلیمر ترمو پلاستیک است که در سه نوع تخت توپر، مشبک و موج‌دار و به شکل تک لایه یا چند لایه تولید می‌شود. ورق‌های پلی کربنات دارای خاصیت آنتی استاتیک بوده و سطح آن‌ها ذرات گرد و غبار معلق در هوا را جذب نمی‌کند، با گذشت زمان دچار تغییر رنگ کمی می‌شوند و شفافیت مناسبی برای عبور نور خورشید دارند. برخی از ورق‌های پلی کربنات دارای روکش ضد اشعه ماوراء بنفش هستند.

با توجه به این ویژگی‌ها، ورق‌های پلی کربنات دارای روکش ضد اشعه ماوراء بنفش بهترین و شاید تنها انتخاب برای پوشش سقف‌های کاذب داخل محیط‌های سر باز نظیر پاسیو و حیاط خلوت که در معرض نور آفتاب، باد، باران، برف و تگرگ هستند، می‌باشند که ضمن سبکی، مقاومت و رنگ‌بندی مناسب، در برابر سرما و گرما نیز مقاوم بوده و نور را به خوبی از خود عبور می‌دهند. همچنین، امکان ایجاد دریچه در سقف‌های کاذب پلی کربنات وجود دارد. سقف‌های کاذب پلی کربنات به صورت یکپارچه اجرا می‌شوند و دارای آب‌بندی 100% هستند که یکی از نکات مهم در انتخاب پوشش سقف کاذب نورگیر است. ورق‌های پلی کربنات در دو نوع شفاف و مشجر و در رنگ‌های مختلف شیشه‌ای (بی‌رنگ)، برنز، آبی، قرمز، سبز و … تولید می‌شوند که نوع شفاف و شیشه‌ای (بی‌رنگ) آن بیشترین کاربرد را دارد.

2 ـ سقف کاذب پلکسی گلاس:

سقف‌های کاذب پلکسی گلاس نوع دیگری از سقف‌های کاذب طلقی هستند که در آن‌ها از ورق‌های پلکسی گلاس استفاده می‌شود. پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می‌باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه به شیشه دارد و مقاومت آن نسبت به شیشه زیاد است. از ویژگی‌های این نوع سقف کاذب می‌توان به طور خلاصه سبکی، مقرون به صرفه بودن، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و درصد جذب رطوبت پایین را نام برد.

ورق‌های پلکسی گلاس بر خلاف ورق‌های پلی کربنات خاصیت آنتی استاتیک ندارند، دارای مقاومت کمتری در برابر ضربه هستند و شفافیت بیشتری دارند که باعث جذب گرمای بیشتری می‌شود. ورق‌های پلکسی گلاس نیز می‌توانند به صورت شفاف و مشجر در سقف کاذب مورد استفاده قرار گیرند. در سقف‌های کاذب پلکسی گلاس معمولاً از ورق‌های پلکسی گلاس مشجر استفاده می‌شود. این نوع از سقف‌های کاذب به صورت شبکه‌ای اجرا می‌شوند و به همین دلیل امکان ایجاد دریچه در آن‌ها وجود ندارد. بنابراین، افرادی که تمایل دارند در سقف کاذب نورگیر خود دریچه داشته باشند، نمی‌توانند از سقف‌های کاذب پلکسی گلاس استفاده کنند.

از سقف‌های کاذب پلکسی گلاس معمولاً در حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود؛ زیرا با توجه به شبکه‌ای بودن این نوع از سقف‌های کاذب، بلند کردن آن‌ها و اقدام برای هر گونه تعمیرات احتمالی لوله‌کشی‌ها و لامپ‌ها به آسانی قابل انجام است. در حالی که انواع دیگر سقف‌های کاذب چنین امکانی را در اختیار ما نمی‌گذارند.

3 ـ سقف کاذب آسمان مجازی (چاپی):

سقف‌های کاذب آسمان مجازی در واقع از متریال خاصی تشکیل نشده‌اند؛ بلکه از چاپ طرح‌های مختلف بر روی متریال‌های مختلف به وجود می‌آیند. با این حال معمولاً منظور از سقف کاذب آسمان مجازی همان سقف‌های کاذب پلکسی گلاس است که طرح‌ها و نقش‌های مختلف و بسیار زیبایی بر روی آن‌ها چاپ شده است. بنابراین، سقف‌های کاذب آسمان مجازی تمام ویژگی‌های سقف‌های کاذب پلکسی گلاس را داشته و می‌توان آن‌ها را به صورت چند شیت و تایل جدا از هم در کنار یکدیگر نصب نموده و به نورپردازی در پشت آن پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *