بلاگ

دور دوشي یا کابین دوش چیست و چه کاربردي دارد؟

با مدرن تر شدن تجهیزات و تاسیسات داخل آپارتمان ها، یکی از تجهیزاتی که برای تنوع و زیبایی حمام ها ایجاد شد، همین دور دوشی یا کابین دوش بود. کابین دوش یا اصطلاحاً دور دوشی یک اتاقک شیشه ای است که به آن پارتیشن حمام نیز گفته می شود. این اتاقک در اطراف دوش قرار می گیرد و فضای دوش گرفتن را از بقیه محیط حمام جدا می سازد.

یکی از امتیازات و ویژگی های بسیار مفید کابین دوش یا دور دوشی جلوگیری از فرسایش دیوارهای حمام است، طبق تعاریف بالا دوردوشی فضای دوش گرفتن را از سایر قسمت های حمام جدا می کند و چون فضای حمام در معرض قطره های آب و رطوبت بالا قرار دارد، حالا اگر فضایی دور دوش قرار گیرد که مانع نشت رطوبت به دیوار های حمام گردد قطعاً دیوارها دیرتر مستهلک می شوند.

یکی دیگر از فوایدی که کابین دوش دارد زیبایی چشمگیر آن است. به همین دلیل شما می توانید جهت دکوراسیون داخلی حمام خود از این وسیله زیبا و شیک و مفید استفاده کنید.

علاوه بر جلوگیری از فرسوده شدن و رطوبت دیوار های حمام و زیبایی دادن به فضای داخلی حمام، دور دوشی ها یا کابین های دوش در آپارتمان های کوچک که دارای مساحت کمی هستند، نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به علت آن که در این گونه منازل به دلیل کوچک بودن فضا، حمام و دستشویی در یک محل قرار گرفته است که می توان از این کابین های دوش یا دور دوشی ها برای جدا سازی فضای حمام و دستشویی از یکدیگر بهره برد. 

امتیازات دیگر کابین دوش یا دور دوشی

از جمله مشکلاتی که تعداد زیادی از اشخاص با حمام خانه خود دارند این است که از نظر آن ها حمام خانه به اندازه کافی گرما ندارد، یکی از روش های حل این مشکل استفاده از کابین دوش یا دور دوشی است که با محدودتر کردن فضای دوش گرفتن شما، دمای داخل آن سریع تر بالا می رود و شما دیگر در زمان استحمام کردن احساس سرما نخواهید کرد.

دور دوشی ها یا کابین های دوش همان طور که اغلب دیده اید از جنس شیشه های نشکن یا شیشه سکوریت ساخته شده اند. البته باید دقت کنید که جنس طلقی آن نیز در بازار وجود دارد. ولی همان طور که مسلم است شیشه مقاومت بالاتر و طول عمر بیشتری نسبت به طلق دارد و چون کابین های دوش به صورت دائمی و مکرر نیاز به شست و شو دارند، طبیعی است که شیشه در برابر فشار آب ، شست و شوی مکرر یا حتی شوینده های مورد نظر و یا ضربه های احتمالی نیز دارای مقاومت بیشتری است.

همچنین در آپارتمان های بزرگ که دارای اتاق خواب مستر هستند، از انواع وان، سونا و جکوزی داخل اتاق خواب مستر نیز استفاده می شود که جهت جدا نمودن فضای این تاسیسات از قسمت های دیگر این اتاق، استفاده از دور دوشی الزامی است.

البته کابین دوش محفظه ای شیشه ای است که از چند پنل و یک سینی بزرگ برای کف تشکیل شده است. داخل این محفظه شیشه ای ضد آب است و آب به خارج از آن نفوذ نمی کند. از این رو حتی نیازی به کاشی کاری دیوارهای داخلی اطراف آن نیست.

انواع مختلف کابین دوش یا دور دوشی

طبق آمار اشخاصی که دکوراسیون داخلی مدرن را می پسندند، ترجیح می دهند از کابین دوش به جای وان در داخل حمام خود استفاده نمایند. این نوع کابین ها در اشکال مختلف و متریال های گوناگون ساخته شده اند. در بین این تنوع ، کابین دوش های فریم لس از محبوبیت بیشتری برخوردار شده اند و مناسب برای هر دو سبک دکوراسیون مدرن و کلاسیک هستند.

برای انتخاب کابین دوش مناسب بایستی به نکات متعددی دقت کرد. یکی از مهم ترین این نکات مساحت فضای داخلی حمام شما است. بدیهی است که برای حمام های کوچک از کابین دوش های کوچک و برای حمام های بزرگ از کابین دوش های بزرگ تر استفاده می کنید.

به طور کلی دو نوع کابین دوش وجود دارد: 1-کابین دوش های اوپن یا باز. 2-کابین دوش های بسته یا جعبه دوش که در ادامه به شرح جداگانه هر یک می پردازیم.

1-کابین دوش های اوپن یا باز :

علت اطلاق نام باز یا اوپن به این نوع کابین های دوش این است که این کابین ها سقف ندارند و فضای آن ها فقط از چهار وجه محدود می شود و از سمت سقف باز هستند. طراحی آن ها به شیوه ای است که دو یا سه طرف آن به دیواره های حمام محدود شده و بقیه وجوه آن دیواره های شیشه ای کابین قرار دارد. به این نوع از کابین دوش ها کابین دوش های گوشه ای نیزگفته می شود.

همچنین اگر شما داخل فضای حمام خود دارای یک فرو رفتگی بلا استفاده هستید می توانید این نوع کابین دوش ها را در آن قسمت جایگذاری کنید.

البته به دلیل فاقد سقف بودن این نوع کابین های دوش، استفاده از آن ها در برخی فعالیت ها مانند رایحه درمانی یا حمام بخار کاربرد ندارد.

لازم به ذکر است که الزامی برای وجود یک سینی در کف محفظه وجود ندارد و می توان آن ها را به طور مستقیم روی کف حمام نصب کرد. انتخاب درب شفاف برای کابین های دوش به نمای بزرگ تر فضای داخلی حمام کمک می کنند.

2-کابین دوش های بسته:

به کابین دوش های بسته جعبه دوش نیز می گویند. چرا که این کابین ها دارای سقف بوده و از همه طرف با دیوار محدود شده اند. این محفظه ها را می توان در هر جایی که دارای چاه فاضلاب و راه آب هستند نصب کرد.

 کابین دوش های بسته دارای دو نوع کابین های ساده و کابین های چند منظوره هستند. شکل ظاهری آن ها متفاوت است و در 5 مدل گرد، نیمه گرد، مستطیل، مربع و گوشه ای در بازار موجود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *