بلاگ

حمام ها و گرمخانه های قدیمی – عبور از خاطرات دور!

با سلام خدمت شما همراهان همیشگی سایت آبشار کابین حرفه ای ترین سایت کابین دوش ،بسیار خرسند و خوشحال هستیم که با یک مقاله ی دیگر در خدمت شما عزیزان هستیم .امروز قصد داریم تا شما را با اولین حمام های جهان و دیگر نکات آن آشنا کنیم ، نکاتی که حتما از خواندشلذت خواهید برد و شاید برای متولدین دهه 60 و 50 بسیار خاطره انگیز باشد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

حمام مکانی برای تمیزی شستشوی بدن و دیگر اعضای بدن است و در قدیم به حمام گرماب نیز گفته می‌شده .

شاید اولین حمام‌ها در ایران باستان و حکومت عثمانی و ترکیه فعلی بوده‌است و بقایای آن نیز تا امروز موجود می‌باشد هرچند که بسیاری از حمام‌های قدیمی امروزه به‌صورت موزه درآمده و قابلیت گذشته را ندارد و بیشتر برای نشان‌دادن امور گذشتگان و چگونگی سبک زندگی آن‌ها برای مردم فعلی می‌باشد .

بسیاری از مورخان و تاریخ‌دانان با بررسی متون قدیمی و دیدن آثار قدیمی کشورهایی با اصالت به این نتیجه رسیده‌اند که حمام‌های عمومی در دوران کهن در کشورهای مصر بین‌النهرین و روم و ایران و با آمدن اسلام به خاورمیانه در اغلب کشورهای محدود و حوزه خاورمیانه وجود داشته است همان‌طور که در این سطرهای بالا به آن اشاره کردیم اوج شکوفایی ساخت حمام در جهان به دوره‌ی صفویان قاجاریان و عثمانیان برمی‌گردد شاید جالب باشد بدانید که اصطلاح حمام زنانه که در بین مردم به نشانه شلوغی و پرحرفی گاهی اوقات بکار می‌رود از دل حمام‌های عمومی قدیمی زنان گرفته شده‌است که در آن زنان شهر به گفتگو با یکدیگر می‌پرداخته‌اند .

از حمام به‌غیراز برای استحمام در مواردی دیگری نیز در زمان قدیم استفاده می‌شده‌است مثل جشن‌ها و حنابندان ها به‌طوری‌که معمولاً حمام دربست برای آن محفل کرایه می‌شده تا از ورود افراد متفرقه جلوگیری شود و در حمام مردانه برای داماد و در حمام زنانه برای عروس جشن حنابندان گرفته می‌شده است این جشن با سوروسات و رقص و آواز همراه بوده‌است و طی این مراسم دلاک شروع به شستن داماد و یا عروس می‌کرده‌است و نکته جالب‌توجه این مراسم در پایان آن بوده که داماد با ورود به رختکن لباس دامادی و یا عروس با ورود به رختکن لباس عروسی خود را با جشن و دست آواز برتر می‌کرده‌است و تا محل برگزاری جشن مهمان‌ها او را همراهی می‌کردند .

حمام‌ها و گرمابه‌ها دارای کارکنان خاصی نیز بوده‌اند همان‌طور که در سطر بالا گفتین هر حمام و یا گرماب دارای یک دلاک صندوق‌دار و یک مشت مال ده بوده‌است . در واقع ماساژورهای امروزی که در استخرها می‌بینیم نوع جدید همان مشت‌ومال های حمام‌ها و گرمابه‌های قدیمی هستند .

نور گرد خانه‌ها و حمام‌های قدیمی معمولاً از نورگیرهای سقفی تأمین می‌شد و در ادامه و هرچه جلوتر رفتیم با چراغ‌های گل سوز نیز این گرمابه‌ها نور خود را تامین می‌کردند سنگ استفاده‌شده در گرم خانه‌ها و حمام‌ها معمولاً سنگ مرمر بود و جالب است بدانید که این گرمابه‌ها و حمام‌های قدیمی فضای پشتیبان داشته‌است یعنی در محلی پشت حمام مکانی وجود داشته که در آن آتشگاه و انبار و هیزم برای گرم کردن خزینه و حمام در آن بوده‌است .

حمام ها در ایران آداب خاص خود را نیز دارند مخصوصاً برای مراسمات عروسی که در سطر های بالا تر به آن اشاره کردیم و معمولاً ایرانی ها هفته ای یک بار به حمام مراجعه میکردند که از شلوغ ترین روزها و ساعات گرمابه ها میتوان به آخر هفته و یا شب جمعه ها اشاره کرد و همچنین اوج شلوغی حمام ها به اواخر سال برمیگردد که مردم برای آراسته و تمیز شدن به حمام ها مراجعه میکردن هرچند که امروزه با وجود حمام در منازل دیگر کسی به این گرمابه ها مراجعه نمیکند اما شستشو و حمام کردن در این گرمابه ها واقعاً لذت بخش بوده است . ساخت استخرها و جکوزی ها در واقع دنباله روی همین گرمابه ها بوده است که در مقالات دیگر مفصلاً به آن اشاره میکنیم.

در واقع باید گفت حمام ها محل گفتگو و حتی گرفتن تصمیم های مهم برای شهر ها نیز بوده است و مکانی برای دور هم جمع شدن و شادمانی نیز بوده است.

سخن آخر…

بسیار از شما عزیزان بابت حمایت و همراهیتان سپاس گذار و متشکر هستیم و امیدواریم با این مقاله عم شمارا به گذشته های نه چندان دور برده باشیم و هم اطلاعات خوبی از پیداش حمام و گرمابه ها به شما عزیزان داده باشیم .

آبشار کابین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *