بلاگ

حمام شیشه اي و انواع آن

حمام شیشه ای در واقع نوعی حمام مدرن، زیبا و شیک است که دیواره های آن از جنس شیشه نشکن یا اصطلاحاً شیشه سکوریت ساخته شده است.

حمام شیشه ‌ای یا کابین دوش ظاهری متفاوت از حمام های سبک قدیم دارد و با زیبایی هر چه تمام تر  سرویس بهداشتی را از حمام جدا می‌کند. حمام‌ شیشه‌ ای قابلیت شستشوی آسان و سریعی دارد. همچنین می‌توان به راحتی از این نوع حمام جهت نگهداری گرما و جلوگیری از مصرف زیاد انرژی استفاده کرد.

حمام‌ های شیشه‌ای در آپارتمان‌ های کوچک کاربرد بیشتری دارند. استفاده از این حمام‌ ها در خانه های کوچک نه تنها فضای سرویس بهداشتی را زیباتر نشان می‌دهند بلکه بهداشتی تر نیز هست. این کابین ‌ها مانند پارتیشن عمل کرده و دارای استحکام بالایی هستند.

یک حمام‌ شیشه‌ای در حالت کلی از اجزای زیر تشکیل شده است:

1- شیشه سکوریت: این شیشه‌ های نشکن در طرح ‌های متنوع و رنگ ‌های گوناگونی وجود دارند. ابعاد این شیشه‌ ها با توجه به فضای حمام شما می ‌تواند متفاوت باشد. این شیشه ‌ها در انواع رنگ‌ های ساده، برنزه ای و دودی وجود دارند.

2- فریم: این فریم‌ ها به صورت ضد آب و ضد زنگ ساخته می شوند. فریم‌ هایی که در کابین شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند در رنگ ‌های مختلفی وجود دارند. رنگ ‌های سفید، طلایی براق، طلایی مات، زیتونی و غیره در بازار موجود هستند.

3- یراق آلات: یراق آلات شامل لولا، چرخ، دستگیره و مانند آن است. این قطعات به صورت ضد آب و ضد زنگ ساخته شده اند.

4– درزگیرها: که جهت پوشش درزهای شیشه ها استفاده می شود.

بعد از آشنایی با اجزای تشکیل دهنده یک حمام شیشه ای نوبت می رسد به انواع آن. در حقیقت حمام های شیشه‌ ای در دو نوع فریم دار و بون فریم یا همان فریم لس ساخته می شود.

  1. حمام شیشه ای فریم دار:

 یکی از انواع  پرطرفدار حمام شیشه ای در بین عموم است که به صورت ریلی اجرا می‌شود. در این مدل خود فریم تا حد زیادی از عبور آب جلوگیری می‌ کند، بنابراین نیازی به لبه سنگی در زیر حمام نیست، با این حال در بیشتر موارد جهت تضمین لبه سنگی را می سازند. این مدل بصورت ریلی صاف، گرد و اِل شکل اجرا و نصب می‌شود.

  • حمام شیشه ‌ای بدون فریم یا فریم لس:

در برابر نوع فریم دار، مدل بدون فریم یا همان فریم لس وجود دارد که به دلیل عدم وجود مانع و فریم، جذابیت و زیبایی آن خاص است. در این مدل جهت بالا بردن مقاومت کابین دوش شیشه‌ای از شیشه نشکن 10 میل استفاده می‌شود. ولی در این حالت چون از فریم استفاده نمی ‌شود، مسلماً آب بندی کمتری نسبت به حالت فریم دار دارد. این مدل الزاماً نیاز به لبه یا سکوی سنگی دارد تا آب به بیرون از فضای حمام نفوذ نکند. حائز اهمیت است که در این حالت تعداد لولاها و بست های مورد استفاده افزایش یافته و در نتیجه قیمت تمام شده حمام نیز افزایش می یابد.

حمام ‌های شیشه ‌ای فریم لس ظاهر ویژه و زیباتری دارند و در مقایسه با سایر انواع مقاومت بیشتری دارند. حمام های شیشه ای فریم لس به صورت لولایی نصب می‌شوند و در سه مدل لولایی صاف، گرد و ال شکل وجود دارند.

ویژگی های حمام شیشه ای

حمام های شیشه ای یا کابین های دوش از جنس شیشه سکوریت ساخته شده اند. شیشه سکوریت در مقایسه با شیشه ‌های دیگر در برابر شکستگی مقاومت بیشتری دارد. شیشه‌ های سکوریت به دلیل همین مقاومت و ایمنی بیشتر در ساخت شیشه حمام کاربرد دارند.

ایمنی بیشتر آنها به این علت است که شیشه های سکوریت در صورت شکسته شدن، قدرت برش ندارند. زیرا شیشه سکوریت پس از شکستن به قطعات کوچک با لبه‌ های صیقلی و نه تیز و برنده تبدیل می‌شوند. حمام های شیشه ای در برابر رطوبت قرار دارند بنابراین جهت ماندگاری بیشتر باید از شیشه ‌های سکوریت استفاده کرد.

شیشه حمام سکوریت نه تنها مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد بلکه در برابر ضربه نیز مقاوم است. البته در سال های اخیر نوع طلقی حمام های شیشه ای به بازار آمده است که ما آن ها را توصیه نمی کنیم. زیرا هر چند قیمت نوع طلقی قیمت پایین تری نسبت به نوع شیشه ای دارد ولی نوع های طلقی در مقابل حرارت زیاد آب داغ تغییر حالت می دهد در حالی که دور دوشی شیشه ای به هیچ وجه تغییر شکل نمی دهد و از این لحاظ ایمن تر است و ماندگاری بیشتری دارد.

استفاده از حمام شیشه ای یا کابین دوش مزایای زیادی دارد که در ادامه به صورت لیست وار به ذکر آن ها می پردازیم.

  • شستشوی راحت و سریع
  • تفکیک فضای زیبا
  • امکان استفاده از نور طبیعی خورشید
  • جلوگیری از نفوذ آلودگی به داخل حمام
  • جلوگیری از پاشش لکه‌ها به سایر قسمت ها
  • مقاومت و استحکام در مقابل شکستن و ضربه
  • جداسازی فضای استحمام از سرویس بهداشتی
  • مقاومت در برابر مواد شوینده
  • ایجاد یک فضای کاملاً گرم
  • جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی
  • گرم شدن سریع تر فضای دور دوش
  • جلوگیری از نفوذ کف به سایر قسمت‌های حمام
  • بزرگتر نشان دادن فضای حمام و سرویس بهداشتی
  • تحمل فشار زیاد بر روی یک نقطه از شیشه
  • توان تحمل درجه حرارت بالای آب داغ
  • طراحی و زیبایی بی نظیر
  • عمر مفید و ماندگاری بیشتر
  • امکان بهره برداری از حمام و سرویس بهداشتی در یک زمان

استفاده از درب کشویی زمانی کاربرد دارد که مایل به جداسازی حمام خود از سرویس بهداشتی هستید. در این حالت جهت انتخاب مدل درب حمام شیشه ای می‌توانید از دربشیشه ‌ای لولایی و یا کشویی استفاده کنید. درب کشویی در سه مدل فکی، فکی فریم دار و اسپایدر ساخته می‌شود. مدل اسپایدر به علت استفاده از یراق آلات تمام استیل درخواست های بیشتری دارد.

جهت اطلاع ، تمامی یراق آلات استفاده شده در حمام شیشه ای از جنس استنلس استیل یا آلومینیوم ساخته می‌شوند که مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *